Bully vs. brand - Alex Oancea

Bully vs. brand

Articol din categoria: Marcomm

Grasule! Aragaz cu patru ochiuri! Ești un prost! Toți am trecut la un moment dat prin bullying. Că erau colegi de clasă, profesori idioți, șmecherii cartierului sau alți trepăduși care așa simțeau că pot fi puternici. Și, de multe ori, încercând să dovedim ceva, chiar și noi ne-am transformat în bully atunci când simțeam nevoia, când ne simțeam în inferioritate sau când vedeam o victimă vulnerabilă. Hai, nu vă dați cocoși și recunoașteți că fiecare dintre noi am fost și bully la un moment dat al (i)maturității noastre…

De regulă, odată cu maturizarea, am devenit mai responsabili și ne cenzurăm astfel de instincte. Dar nu toți facem asta din păcate.

Apariția social media a amplificat fenomenul de bullying. E mult mai simplu să ataci online și apoi să te ascunzi în anonimat dacă se întâmplă ceva. Comentarii negative la poze, postări abuzive pe wall-ul țintei tale sau răspândirea de informații cu caracter defăimător sunt doar câteva din tactici. Și, din păcate, funcționează.

Bullying-ul și-a mutat atenția și asupra brandurilor și a paginilor de brand. Audiențele mari, viralizarea rapidă a comment-urilor răuvoitoare sau a fake-news au amplificat rapid fenomenul de bullying anti-brand prin posibilitatea de reach uriașă. Și e uriașă tocmai datorită faptului ca brand-urile investesc tot mai mult în promovarea social media.

Faptul că suntem ”europeni și avem drepturi” de multe ori ne pune în ipostaza de a merge mult mai departe de drepturile noastre, de a deveni justițiari și de a face contra-reclamă brandurilor. De luptători împotriva brandurilor nemiloase care doar ne vor banii. Am primit coletul în 3 zile în loc de două? Sunteți varză! V-am trimis un mail și nu mi-ați răspuns într-o oră? Muriți mă infecților! M-a sunat cineva de la Support și mi-a zis că nu se poate? E o curvă penală și o infectă! O să vă fac anti-reclamă să știe toată lumea!… și astea sunt doar câteva exemple care se transformă în povești cu zeci de comentarii pe facebook sau forumuri. Și nici-un brand nu scapă, indiferent dacă pune sau nu pune anumite sosuri în shaworma, dacă nu livrează la timp sau dacă produsul s-a stricat cât era în garanție.

Cum reacționăm la bullying-ul de brand? Rapid, ferm și printr-o poziționare puternică astfel încât să închizi subiectul înainte de a se viraliza efectele negative. Hide, delete, block sunt doar căteva din opțiuni. Dar mai sunt și altele… precum cazul de față. Pe scurt, de la ce a pornit subiectul postării aceasta – Uber are reclamă pe Radio Guerilla. Vineri apare pe pagina de facebook Clubul Taximetriștilor mesajul ăsta de call to arms la un bullying concentrat:

De ce au ales acest protest? Nu știu! Probabil pentru că au citit ei undeva că a scădea ratingul unui brand e la fel de puternic precum o petiție online… habar n-am! Câteva zeci-sute de indivizi chiar au făcut asta – s-au pornit să dea review-uri negative pe pagina Guerilla. Ce a făcut radio-ul? Au reacționat rapid, ferm și, mai ales, smart:

Băi, puteau sa suspende review-urile. Puteau să își petreacă tot week-end-ul răspunzând fiecărui comment negativ cu copy care să mai salveze din damage. Dar nu, au ales să ia problema în piept și să stick on their position cu un extra de promovare pentru Uber.

Rezultatul? Zeci de mii de followeri Radio Guerilla au intevenit cu review-uri de 5 stele. Mai exact, vreo +30.000 de persoane au dat review-uri maxime. +15.000 reactions. 2.000 de shares. Și încă primesc notificările grupului meu de prieteni sociali care continuă să dea 5 stele și la ora asta.

De ce zic că a fost smart reacția marketing managerului Radio Guerilla? Nu pentru numărul de steluțe care basically nu are nici-un impact real în business. Ci pentru asta: Radio Guerilla vinde publicitate. Cum vinzi publicitatea? Prin rating. Și, la capitolul ăsta, ”competiția” e mult mai vizibilă în cifre. Dar Guerilla a arătat altceva: +30.000 de reacții rapide de la fani înseamnă comunitate și reach organic mare. Iar astea, de multe ori, contează mai mult decât un reach de milioane într-un target amorf sau non-comercial. Înseamă awareness, engagement și sharing de equity pentru advertiser. Și astea înseamnă vânzări!

Așadar, binele se pare că a învins în cazul asta de bullying. Good job!

*Sursa foto

Ți-a plăcut ce-ai citit? Dă un share să ajungă și la alții

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.