Acu că am devenit fată în casă și sunt în concediu de creștere copil, aș putea să mă pun un pic cu fundul între 2 luntre și să opinez un pic despre o discuție din social media, nu?
În ultima săptămână s-a iscat o discuție pornind de la o declarație a lui Cabral (o vedeți mai jos). Au scris pe rând atât Vali cât și Alex. Acum că a zis și vedeta, a scris și omul cu cea mai mare comunitate făcută în jurul blogului, a scris și omul cu agenție, hai să dăm și un pic de context din perspectiva pensionarului din marketing…
Sunt un consumator de blogging. Am început din prisma jobului căci vedeam un fenomen care crește și mă gândeam cum aș putea să accesez cu brandul zona asta. N-am greșit. Acum, la ani de zile distanță, văd că lucrurile cumva s-au deteriorat. Da, mulți creatori s-au reorientat spre alte zone, alții spre alte challenge-uri personale. Alții pur și simplu au renunțat și au mers la serviciu.
De ce evoluția asta? Din 2 motive. Primul ar ține de evoluția tehnologică. La începuturile anilor 2000 când au apărut blogurile create de puștani la 20 de ani abia ne bucuram de conexiuni bune la net iar textul era cea mai facilă platformă. Acum avem video, audio apps, podcasturi și toate alelalte platforme. Oamenii erau obișnuiți să citească și aveau timp să o facă când intrau online și nu pendulau între prea multe siteuri. De-asta au și intrat treptat în zonă brandurile care prin campaniile lor au susținut creșterea de conținut scris. Acum, la 20 de ani de atunci, publicul întră online nu doar pentru informare, cât și pentru entertaining, pentru dezvoltare personală sau pentru rețete de pâine. Într-un cuvânt, diversificare.
Al doilea motiv e ca din 2000 și până acum și creatorii de conținut au îmbătrânit. Da, nu ne place asta, dar asta e, au trecut 15-20 de ani peste noi. Au îmbătrânit și comunitățile odată cu ei. Treptat, prioritățile au devenit altele, sursele de informație s-au diversificat, iar mulți creatori de conținut n-au ținut pasul sau s-au reorientat spre alte canale. Mai mult, intrările noi în sistem (a se citi noile audiențe) s-au orientat spre canale facile și nu spre cele ce deja deveniseră mai elitiste (a se citi de oameni mai în vârstă).
În toată evoluția asta de vreo 20 de ani, unii nu s-au adaptat și s-au oprit din scris. Alții au rărit-o. Zoso și Arhi au rămas vârfuri pentru că au înțeles cum e cu atragerea de noi comunități. Alții au mers nișat. Au venit și noi ”jucători” ce au identificat noi potențiale zone libere. Alții s-au oprit.
Știu, mulți pun asta și pe seama brandurilor căci juniorii transformați în experți în 2 ani și 3 branduri schimbate ”investesc” în vanity metrics. Da, e adevărat. Dar, tot la fel de adevărat, nevoia de informație e tot acolo iar oamenii de marketing vor avea nevoie să-și ducă brandurile către comunități că nu toată lumea e Coca-Cola sau KFC să meargă pe tineri . Vor avea nevoie să discute cu comunitățile și să producă conținut relevant pentru ele. Iar blogurile au un ceva ce nu se găsește peste tot – indexarea. Iar ăsta e sfântul Graal în materie de verificare a unui produs înainte de achiziție.
Când am intrat în concediu de creștere copil mi-am luat abonament la Orange la câteva luni de zile după ce fusese validat de Cismaru pe blog. Cetin îmi mai livra leaduri și la un an după ce scrisese de brand. Mi-am luat router pe baza review-urilor lui Radu. Când eram pe șantier cu reamenajarea apartamentului am stat o grămadă la Diana în comunitate. Și astea sunt doar exemple.
Acu, că tot stau acasă și am timp, îmi lipsește că Marian nu mai scrie și că își păstrează energia doar pe video. Îmi lipsește că Ruxa scrie doar când are timp sau chef. Îmi lipsesc bloguri care să aibă conținut actual și documentat pe bebelușeală, nu cu poze frumoase pe insta și ”zânișori” sau ”zânișoare” în texte.
Ce voiam eu să zic cu tot articolul ăsta lung e că zona blogurilor nu are cum să dispară atâta timp cât oamenii vor avea nevoie de informație, păreri relevante sau poziționări pe subiectele zilei. Ea însă are nevoie de un refresh, de o readaptare la context și de learnings de la cei câțiva care încă performează mai bine în analytics decât în vanity metrics. Are nevoie de exemple de campanii reușite și de conținut original și relevant. Și da, are nevoie de oameni care să și scrie din plăcere pentru cei ce-I citesc… că banii vin abia dup-aia.
Și da, mai e loc sub soare de oameni noi care să scrie. Sau să se întoarcă cei experimentați. Nu de alta, dar la un moment dat Vânzările o să întrebe în ce capitol de P&L se văd vanity metrics-ii ăia.
*Sursă foto: Sincerely Media on Unsplash
2 comentarii Adaugă comentariu
Doi care scriu pt bani, restul scriu când au chef. Când brandurile o să măsoare investitia în vânzări, atunci o să se cearnă lucrurile. Cine livrează, cine nu!
Mai e loc, desigur, insa treaba aia cu banii care vin dupa, cam scartaie. Si nu doar ca scartaie, uneori se impute. Cand esti chemat in campanii pe ochi frumosi, cand esti chemat si apoi te suna ca s-au razgandit (patit si asta) sau cand faci marketing afiliat si vezi ca singurii jucatori mari de pe piata iti anuleaza comisioanele, pentru ca au monopol si nu prea ai ce sa faci.