Până să apară Daria în viața mea recunosc că nu prea mă interesa zona de parenting online. Mă rog, exagerez un pic acum – știam că există, știam că sunt forumuri de mămici și mămici influensărițe, auzisem că e o goană după senzațional în scopul de a stoarce sfântul Like…. dar oh boy, habar n-aveam cât de adâncă e gaura iepurașului…
Acum, că poate sunt un pic mai receptiv și observ mai repede chestiile astea, efectiv mă înfior când văd mercantilizarea copiilor. Serios, poate sunt eu mai din topor sau pentru că am crescut fără șoșăl media, dar descopăr pe zi ce trece chestii din ce în ce mai nocive. Nu doar pentru noi, ci pentru copii care cresc alături de părinți ce îi exploatează pentru engagement sau conversie.
Copii devin în mâna influensărilor ceea ce erau pisicile în epoca de glorie a facebook-ului. Copii social media sunt toți medaliați olimpic, știu cum e cu bullying-ul, sunt la curent cu politica și sunt campioni la sport. Știu, ”copilul meu e cel mai frumos și mai deștept”, dar parcă e prea mult. Parcă prea mult văd vedete/influensări ce în goana după subiecte scot copilul la stors reacții pe facebook sau youtube.
Ce m-a apucat azi de am scris despre asta? Am primit pe adresa redacției un articol interesant. Pentru nevorbitorii de franceză ce nu folosesc nici google translate zice cam asa – la finalul anului trecut Parlamentul Francez a umblat puțin prin legislație și a reglementat exploatarea comercială a imaginilor cu copii, respectiv au reglementat zona de copii influenceri. Practic, Franța e prima țară care reglementează acest segment recunoscând că minorii nu au discernământ și astfel sunt puși de inconștienți în pericol căci n-o să poată face diferența între viața reală și virtuală, între realitate și punerea în scenă. Mai mult, există riscul ca dezvoltarea psihologică a minorilor să fie afectată, există risc de cyber bullying sau pedofilie și așa mai departe. Nu mai vorbim de faptul că pentru munca lor de baby-influenceri ar trebui să beneficieze ei de rezultatele financiare, și nu părinții. Da, dacă mami își folosește copilul să devină ea activă pe zona de parenting, brandurile ar trebui să marce banii în contul copilului iar banii să îi fie la dispoziție după majorat.
Mno, acu dați play la asta:
Filmul de mai sus mi-a ridicat fiori pe șira spinării când l-am văzut acu ceva vreme share-uit de Vali. Personal, mi se pare caz de Protecția copilului dar na, 114k engagement nu mint, nu?
Așadar, revenind, cum facem și noi să mai limităm influensării să își exploateze copii? Unde tragem linia între dragostea de părinte și mercantilizarea copilului? Mergem la cursuri de responsabilizare? Încercăm o legiferare de tip francez? Raportăm postările pentru child abuse? Sau îi lăsăm să ducă mai departe activitatea asta neobosită de adunare de like-uri și servind drept modele pentru viitoarele generații de influenceri? Pentru că da, chestia asta se va rostogoli din ce în ce mai mult…
PS: sunt oameni care fac multe lucruri mișto în zona de parenting și ei ar trebui încurajați să continue căci se pierd în zgomotul infernal produs de restul. Chiar: pe cine îmi recomandați să urmăresc?
*Sursă foto
2 comentarii Adaugă comentariu